Raklapkert készítése - tapasztalatokkal
2016. július 06. írta: Bacsó Berni

Raklapkert készítése - tapasztalatokkal

Már írtam a raklapkertekről - még 2014 végén, akkor készítettem az elsőt. Már akkor tervben volt, hogy készül még néhány, amit idén tavasszal sikerült is megvalósítanom. Két további raklapot készítettem el, beültetve eperrel és délvirággal. Az első raklapkert készítése során jöttem rá, hogy leírva könnyebbnek tűnt, mint tényleg elkészíteni, de ezt a két raklapot már sokkal egyszerűbben és gyorsabban tudtam elkészíteni. Ezt szeretném most megosztani. Az eredeti bejegyzést itt találjátok.

fokep2.JPG

Egy kis előkészítéssel nagyon sok későbbi munkától és növények kiszáradásától kíméljük meg magunkat. Két olyan dolog is volt, ami miatt nagyon nehéz volt az eredeti raklapkert gondozása:

  1. A föld néhol kihullott, pótolni kellett.
  2. A locsolás nagyon nehézkes volt, felülről nagyon sokáig kellett locsolni, hogy az aljára is jusson víz, de ennyi idő nem mindig jutott, így alul sok növény kiszáradt...

fokep.JPG

Nem csak a raklap hátulját kell bevonni fóliával, hanem előtte belülről is kibéleltem gyomosodást gátló fóliával. Először ezt szögeltem rá belülről, majd ezután vontam be a raklap hátulját és oldalát erős, szövött fóliával (ami átengedi a vizet...). Így üresen helyeztük a kívánt helyre a raklapot, rögzítettük, majd így álló helyzetben megtöltöttük virágfölddel, és következett az ültetés: a kívánt helyen csak metszőollóval vágtam egy nyílást, és ebbe raktam a növények gyökerét. 

Öntözés

Ez volt a legfontosabb, mert nagyon szomorú látvány a kiszáradt növény. Biztosan egy egyszerűbb öntözőrendszerrel is meg lehet oldani, de nekem erre nincs lehetőségem. Műanyag csöveket fúrtam ki hosszában a csövek két oldalán, alul pedig ledugóztam (mire nem jó a boros üvegek parafadugója...) Így csak a csőbe kell öntenem a vizet, az pedig hamar végig öntözi az egész raklapot. Egy raklapba 4 csövet terveztem, de ha középre kerülnek a csövek és kétoldalon lyukas cső, akkor elég kettő is. A csőhöz nagyon egyszerűen jutottam: a gyerekek focikapuja csövekből volt összerakható, de nem bírta a strapát, így újrahasznosítottuk...

Szükséges alapanyagok: 

  • raklap: csak jó állapotban levő raklapot érdemes kertnek beültetni, hogy stabil legyen. Ha egyutas raklapról van szó, akkor az valószínűleg (érdemes azért utánajárni) nincsen lekezelve mindenféle vegyszerrel, és akkor lehet ültetni bele epret, fűszernövényeket, stb.... Ha Eur raklap, akkor bizonyára jól le van kezelve vegyszerekkel, szóval abba, maximum virágokat, dísznövényeket tegyünk.
  • csiszolópapír,
  • lenolaj, esetleg egyéb festék,
  • falap a megerősítéshez: nem feltétlenül szükséges, attól függ, hogy hova kerül és milyen a fólia.
  • talajtakaró fólia (vastag),
  • gyommentesítő fólia - vékonyabb,
  • műanyag csövek (kb 1-2 cm átmérőjű),
  • parafadugó,
  • szögek,
  • virágföld (a beültetendő növények igényeinek megfelelő!!!),
  • növények: érdemes hasonló víz, fény és tápanyagigényes, strapabíró növényeket ültetni...

Az első lépés a raklap átvizsgálása, ha jó állapotban van, akkor először le kell csiszolni, majd kezelni lenolajjal és esetleg az általunk választott színre festeni.

Ha megszáradt a festék, akkor belülről kibéleljük a gyommentesítő fóliával (ez egy vékony, lyuggatott fólia, megakadályozza jelen esetben, hogy a raklap résein a virágföld kihulljon). Egyszerűen pici szögekkel rögzítettem őket.

foliazas.JPG

Ezután a raklap hátsó felére rászögeljük a falapot, majd a hátát, oldalait és az alját alaposan betakarjuk a fóliával és ezt is rászögeljük. Én a kerítés mellé állítottam a raklapot, ezért vízáteresztő, talajtakaró fóliát használtam, nem kellett a falap, így is nagyon stabil. Ha falra akasztod, akkor mindenképpen olyan fólia kell, ami nem engedi át a vizet!

raklap2.jpg

A kívánt helyre rögzítjük, majd felülről feltöltjük virágfölddel (púposan, mert úgyis tömörödni fog). Az öntözéshez szánt műanyagcsöveket előkészítés után (lyukak fúrása, és dugaszolás) beszúrtam a virágföldbe, a végleges helyére. Majd jöhet az ültetés: a kívánt helyen kicsit kivágjuk a fóliát (metszőollóval nagyon jól ment...), majd beültettem a növényeket.

Az ültetés így sokkal gyorsabb (a vízszintes ültetéshez képest, lásd fent említett régebbi poszt), ráadásul a locsolás is sokkal könnyebb, gyorsabb. Az új raklapokba eper és délvirág került. Mindkettő nagy siker volt... Az epertövek még nagyon kicsik voltak, így idén túl sok eper nem volt rajta, de azt a pár szemet azonnal észrevették a gyerekek. Ezeket a szemeket ráadásul elkerülték a csigák is...

A három raklappal (csak 3 eddig...) egy sokkal szebb, zöldebb felület jött létre a pici kertünkbe, kihasználva a függőleges teret. Ősszel tervezzük a további bővítést, eperrel, dísznövényekkel, és lehet, hogy néhány teaként hasznosítható növénnyel. Jelenleg azonban még egy problémánk akadt: a fűnyírás, szóval a raklapok alatt egy sor térkövet fogunk még lerakni, hogy kényelmesen fűnyíróval lehessen vágni a füvet a raklapok előtt is.

ujak2.jpg

Növények: ezek a raklapok napos helyen vannak, az öntözőcső nélküli raklapba, csak szárazságtűrő növények maradtak meg: délvirág, árlevelű lángvirág, harangvirág, tollas szegfű, varjúhájak.

Ha további információkat szeretnél, érdekes, kerti dekorációkról, minikertekről, tündérkertekről iratkozz fel hírlevelünkre

A minikert, tündérkert készítésről részletesebben a Minikertek, tündérkertek világa című könyvben olvashatsz. Tündéreket, egyéb minikerti kiegészítőket, üvegkavicsokat, dekorhomokot találsz a Bernikert Webshopban is. Ha érdekelnek a tündérkertek, minikertek, látogasd meg a Facebook oldalunkat  vagy kérdezz bátran a Tündérkert csoportban

A bejegyzés trackback címe:

https://bernikert.blog.hu/api/trackback/id/tr98870248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása